14 September 2011

diet oh diet

seperti biasa..ari ni ari ke 4 aku diet..tapi aku taknak post kan dulu menu diet ari ketiga n ke empat ni..aku nak kumpul dulu menu-menu yang aku dah makan..

ari ni aku nak citer pasal target atau sasaran aku dalam berdiet. sebenarnya aku dah lama di suruh berdiet lagi-lagi bila lepas bersalin..pakar nutrisi yang aku jumpe di sebuah Klinik Kesihatan menyarankan aku agar berdiet sebab aku dah obesiti...ulang skali lagi..OBESITI...(ohh..menakutkan..scary..) aku jumpe pakar nutrisi tu atas arahan doktor yang memeriksa aku sbb aku punya blood pressure tak nak turun pas aku bersalin (degil gak tekanan darah aku nih).. sepatutnya pas bersalin akan jadi normal tapi aku tak..aku siap di bagi ubat untuk mengawal tekanan darah lagi..tapi masa tu aku wat endah tak endah jek..

tapi kini..aku dah bersemangat nk kurus n nk amalkan cara hidup yang sihat..bukan maksud aku sebelum ni aku hidup dengan cara yang tak sihat..tapi kali ni aku mmg nak jadi org yang fussy dalam pengambilan makanan..(mesti mak mertua aku komplen nnt..hehe)..lagi satu yang wat aku semangat nk kurus bila aku dah tertgk adik beradik mak long suami aku yang skrg ni jalan pakai tongkat..Mak long suami aku kira ok..sihat..tapi sorang adik n kakak dia..berbadan agak besar n pastu ada kencing manis..aku tgk kaki dia bengkak..kesian aku tgk..padahal sebelum ni masa dia muda..dia adalah seorang nurse..aku tak nak jadi mcmtu..takut weii..aku doakan diorang sihat-sihat selalu..

banyak plak aku ni membebel..k..target atau sasaran aku dalam berdiet ni..aku kalau boleh nak berat 55 kg gitu..bleh?heheh..aku tak dapat bayangkan kalau aku 55kg..marvoulousnyer...pastu boleh pakai baju mcmtu..mcmni..wah..seronoknya..(sudah2 la tu berangan rohaida oi!!)..stop..stop..

ok di bawah adalah plan aku dalam nk diet ni..
FASA PERTAMA
30/9/2011                          100kg
31/10/2011                         95kg
30/11/2011                         90kg
31/12/2011                         85kg
FASA KEDUA
31/1/2012                           80kg
29/2/2012                           75kg
31/3/2012                           70kg
30/4/2012                           65kg
FASA KETIGA (fasa ni aku rasa kalau aku dapat capai..bangga tak sudah la aku nnt..hahaha)
31/5/2012                          60kg
30/6/2012                          55kg  (wow...selim nya aku!!!!)
ha..itula sasaran aku nnt..kalau aku nak capai 55kg tu mungkin ambik masa 10 bulan..kalau nak 65kg 8 bulan diperlukan..tapi akan dapat kan weight sebegini???fasa satu pun tak lepas lagi..takpe..semangat..semangat..

No comments:

Post a Comment